Переваги інклюзивної освіти

Кожна людина, незалежно від стану здоров’я, наявності фізичного чи

інтелектуального порушення, має право на одержання освіти, якість якої не

різниться від якості освіти здорових людей.

За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), лише 20 %

народжених дітей умовно вважається здоровими, інші – або страждають

порушеннями психофізичного розвитку, або знаходяться в стані між

здоров’ям і хворобою.

Визнання прав такої дитини, її інтересів, потреб, надання допомоги у процесі

соціалізації та вибору професійної діяльності є дуже важливим на сучасному

етапі розвитку освіти. Тому важливого значення набуває інклюзивне

навчання, що передбачає спільне перебування дітей із порушеннями

психофізичного розвитку з їх здоровими однолітками.

8 принципів інклюзивної освіти

— цінність людини не залежить від його здібностей і досягнень;

— кожна людина здатна відчувати та думати;

— кожна людина має право на спілкування, і на те, що б бути почутим;

— всі люди мають потребу один в одному;

— справжня освіта може здійснюватись тільки в контексті реальних

взаємовідносин;

— всі люди мають потребу в підтримці та дружбі ровесників;

— для всіх учнів досягнення прогресу швидше може бути в тому, що вони

можуть робити, ніж в тому, що вони не можуть робити;

— різноманітність підсилює всі сторони людини.

Переваги інклюзивної освіти для дітей з особливими освітніми потребами:

◦ Завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується

когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей.

◦ Ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми

потребами.

◦ Заволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.

◦ Навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси

дітей.

◦ У дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими

ровесниками й участі у громадському житті.

для інших дітей:

◦ Діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських

відмінностей.

◦ Діти вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які

відрізняються від них.

◦ Діти вчаться співробітництву.

◦ Діти вчаться поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також

співчувати іншим.

для педагогів та фахівців:

◦ Вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості

учнів.

◦ Вчителі заволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає

їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої

індивідуальності.

◦ Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці)

починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на

життєві ситуації очима дітей.

Дослідження науковців Інституту спеціальної педагогіки НАПН України з

інклюзивної проблематики проводяться у прогресивних світових тенденціях і

характеризуються інноваційною стратегією: від інституціалізації до інклюзії.

Інноваційна методологія заснована на принципах дитиноцентризму, що

передбачає виявлення задатків кожної особистості з проблемами в

розвиткові, створення умов для їх успішного розвитку та самореалізації в

житті.