14:16, 4 лютого 2020 р.
Історія лубенського заводу
У Лубнах є чимало виробничих підприємств, історія яких налічує більше
ста років. Одне із них – колишній завод «Комунар», а нині Лубенський
верстатобудівний завод «Мотор Січ», якому виповнюється 105 років з дня
заснування.
За цими роками – долі людей, цілих робітничих династій, які своєю
працею прославляли високу марку Лубенських верстатів.
Сьогодні до вашої уваги розповідь заслуженого ветерана праці.
Про рідний завод, якому віддав майже 60 років свого життя, розповідає
лубенець, ветеран праці, - Яременко Микола Антонович. Вже будучи на
пенсії, він продовжував працювати і тільки в кінці 2019 року пішов на
заслужений відпочинок.
Спогади Миколи Антоновича, колишнього інженера по стандартизації і
якості, наповнені гордістю за свій завод, повагою до своїх колег по
роботі. Це розповідь самодостатньої, досвідченої людини,
висококласного професіонала і майстра своєї справи.
Мені, як учаснику святкування 50-річчя з дня заснування заводу
«Комунар» (1965 рік), через багато десятиліть від тієї дати, хочеться
згадати про великі успіхи, перемоги і будні заводу.
Особливо хочу згадати спеціалістів і робітників заводу, які працювали
разом зі мною, які вкладали свій труд, знання і частинку душі у
створення верстатів, забезпечували їх роботу у відповідності до
технічних умов на заводі та безпосередньо у замовників, як на
внутрішньому ринку, так і за кордоном, куди експортувалися наші
верстати.
Ці люди боролися за честь заводської марки, відстоювали престиж заводу
«Комунар», потім АТ «Шліфверст», а зараз ЛВЗ АТ «Мотор СІЧ».
Завдяки їм, не дивлячись на тяжкі обставини, демонтаж заводу під час
окупації Лубен у 1941 році, евакуація та відродження у 60-х роках;
- роки загальної розрухи і зупинки багатьох підприємств, ліквідація
зовнішньоторгових організацій, втрата ринків збуту на експорт у важкі
90-ті;
-непродумана, несправедлива приватизація, завод вистояв.
Колектив підприємства, його висококваліфіковані спеціалісти, освоювали
нові види верстатів, які були затребувані споживачами.
Для виконання планових завдань і забезпечення якості виготовлення у
відповідності із технічними вимогами, в 1963 році на заводі були
побудовані нові виробничі приміщення, встановлені спеціальні
металообробні верстати, виготовлена спеціальна оснастка, навчені
спеціалісти, налагоджена виробнича кооперація. Цей комплекс робіт
дозволив уже наступного року виготовити 1000 верстатів марки 3А423
відмінної якості. Вдала конструкція та висока якість цієї моделі
дозволила випустити до 1985 року більше 26000 штук цих верстатів. І
так із року в рік якість і кількість верстатів різних марок тільки
збільшувалася, завод працював іноді у три зміни, щоб виконати всі
замовлення.
Як же ми працювали всі ці роки у питаннях забезпечення високої якості продукції?
Ще у 1965 році завод «Комунар» виготовив верстат універсальний
круглошліфувальний моделі 3А130, для демонстрації на міжнародній
виставці у Японії. Колектив заводу з великою відповідальністю
поставився до забезпечення високої якості, точності і зовнішнього
вигляду верстата. За результатами виставки наше підприємство було
народжено дипломом і відзнакою «Міжнародна золота зірка».
В різні роки завод брав участь у міжнародних виставках через
зовнішньоторгову організацію «Верстатоімпорт» у таких країнах:
Німеччина, Болгарія, Турція, Сирія, Португалія, Іран, Греція, Лівія та
інших.
У роботі міжнародних виставок приймали участь представники заводу і
спеціалісти по стендовим розробкам. Так у 1973 році завод виготовив
400 верстатів на експорт у 40 країн світу, а вже у 1974 році було
продано 450 верстатів у 53 країни світу. Загалом верстати нашого
заводу мали дуже високу оцінку якості і експортувалися в 75 країн,
замовниками були країни Африки, Латинської Америки, Канади, Азії, та
європейські високорозвинені країни: Англія, Франція, Бельгія, Італія,
Швеція. На жаль, різкий спад у виготовленні верстатів відбувся у 1992
році, внаслідок розриву налагоджених зв’язків з зовнішньоторговими
організаціями і розпадом СРСР.
Щоб утриматись від економічної кризи, на початку 90-х років завод
змушений був братися за будь-яку роботу. Окрім складного обладнання
завод освоїв випуск простих виробів, що мали попит у споживачів.
Завдяки комплексу заходів освоювались унікальні технології, в короткі
строки відділом головного конструктора у 1992 році була розроблена
технічна документація і освоєно виготовлення верстата стругального,
чотирьохстороннього для виготовлення паркету. Надалі було освоєно
виготовлення деревообробного верстата, який мав великий попит у
споживачів.
Необхідно зазначити, що завод «Комунар» встояв в неймовірно складних
умовах за рахунок освоєння випуску нових видів продукції. Це дозволило
зберегти колектив і забезпечити стабілізацію фінансово-економічного
стану заводу. У 1994 році на базі Лубенського верстатобудівного заводу
було створено відкрите акціонерне товариство «Шліфверст», акціонерами
якого стали працівники заводу. Завдяки новій самосвідомості, що це
твій завод, кожен працівник прекрасно усвідомлював свою роль у
спільній справі і ефективно працював на результат.
Завод продовжив працювати в напрямку розвитку продукції. Бюро
проектування універсальних верстатів під керівництвом В.І. Захарченко
розробило модель верстата 3С130ВФ10, який був поставлений на серійне
виробництво. Цей верстат значно відрізнявся за масою і енергоємності
від верстата мод. 3У131ВМ, він зручний в обслуговуванні, мав багато й
інших переваг.
Освоєно випуск круглошліфувального універсального верстата високої
точності мод. 3С120В, призначеного для підприємств точного
машинобудування і інструментального виробництва. Верстати спроєктували
інженери-конструктори Сухопара А.Е., Сіренко М., Булатецький П.М.
Для можливості шліфувати колінчаті вали для тепловозів, важких
екскаваторів, бульдозерів і суднових двигунів, спроектований верстат
мод. ЛТ-235. Він дозволив шліфувати колінчаті вали довжиною до 2600
мм, масою до 1000 кг. Його розробкою займалися начальник бюро
Гавриленко Д.Д., інженери-конструктори Захарченко Ю.П., Лаврик І.П.,
Бачмага В.Ф., а освоювали виробництво слюсарі Шкарбань Н., Польгуй М.Ф.
Розширився і випуск товарів народного споживання. Під керівництвом
інженера-конструктора Пінчук Н.Д. розроблено технічну документацію, а
цехом ТНП під керівництвом Малушко І.П. освоєна автоматика для
управління і контролю за згорянням газу в побутових опалювальних
агрегатах.
У ці роки здійснено комплекс заходів для постановки на серійне
виробництво верстатів мод. 3М173МВФ2.2 і 3М173МВФ2.3. Це напівавтомати
круглошліфувальні з ЧПУ для врізного і подовжнього шліфування деталей
масою до 1000 кг. Верстат затребуваний і в даний час для шліфування
вагонних і тепловозних осей залізничного транспорту. У 1995 році ВАТ
«Шліфверст» за високу якість верстата 3411 і участь в міжнародній
виставці в Мадриді (Іспанія) відзначений Почесною грамотою та
удостоєний «Міжнародної Золотої Зірки». Участь у виставці сприяла
зростанню іміджу нашого заводу на світовому ринку.
Працюючи далі над розширенням номенклатури продукції з урахуванням
попиту споживачів, заводські конструктори розробили технічну
документацію, а виробництво освоїло випуск таких верстатів як: мод.
ЛТ-505 - фрезерно-свердлильний з ручним керуванням, мод. ЛТ-508 -
верстат для заточування пив і ножів, мод. ЛТ-535 - верстат
стрічкопильний.
У 1998 році інженером-конструктором Рак В.В. був спроектований і
освоєний у виробництві верстат мод. ЛТ-506 настільний свердлувальний,
а з 2004 року модернізований варіант ЛТ-506М. Вдала конструкція,
надійність, довговічність, відмінна якість знаходить попит споживачів
на дану модель і в даний час.
Різноманітність назв верстатів, складність в проектуванні, освоєння
нових технологічних процесів все це було виконано
висококваліфікованими фахівцями, технологами і конструкторами.
Конструкторську документацію розробило конструкторське бюро під
керівництвом Мартюк Н.І., технологічне забезпечення під керівництвом
Ковальчук О.М .. Монтаж і збірку верстатів виконували слюсаря
складального цеху Ірклієнко М.М., Богініч С.І., Бакаєнко М.С., все що
передбачено технічною документацією опановували виробництвом від
виливків і заготовок до готової деталі, вузла, і верстата в цілому.
У 2001 році на наш завод звернулося ВАТ «Гідросила» міста Кіровоград,
яке виготовляє гідронасоси. Перед підприємством гостро стояла проблема
заміни зношеного обладнання на нове, сучасне. Свої пропозиції щодо
виготовлення нового верстата вони також відправили на верстатозавод
м.Харкова та інші фірми. Але наше підприємство запропонувало
обладнання, яке поєднувало високу точність обробки, сучасний дизайн і
порівняно низьку ціну. На підставі укладеного договору в 2002 році був
виготовлений напівавтомат торцекруглошліфовалний високої точності мод.
3Т110В. Верстат призначений для шліфування циліндричних, конічних і
торцевих поверхонь. Шліфування деталі проводиться не на трьох
верстатах, як за старою технологією, а на одному. Подібні технології
застосовуються тільки на верстатах виробництва Швейцарії, Німеччини.
У 2012 році також на замовлення ВАТ «Гідросила» міста Кіровоград
виготовлений верстат мод. 3Т130Ф3 для шліфування циліндричних,
конічних і торцевих поверхонь обертання. На напівавтоматі передбачена
правка шліфувального круга по периферії і торця з компенсацією зносу
круга. При шліфуванні торця деталі гідронасоса забезпечується дуже
висока точність, що виключає в подальшому суперфінішну обробку. На
цьому верстаті застосовані ніде раніше ще не використовувані нові
технології по обробці деталей і верстат не має аналогів серед
обладнання, яке виробляється в Україні.
З квітня 2012 до складу АТ «МОТОР СІЧ» увійшов і «Лубенський
верстатобудівний завод».
Основною продукцією «Лубенського верстатобудівного заводу» (скорочена
назва ЛВЗ АТ «МОТОР СІЧ») як і раніше є круглошліфувальні верстати.
Верстати відрізняються сучасним дизайном, економічністю, точністю,
зручністю в обслуговуванні. Але завод ще нарощує виробництво нових
плоскошліфувальних верстатів, розширює свої можливості і освоїв
капітальний ремонт і модернізацію токарних верстатів,
вертикально-фрезерних, обробних центрів із ЧПК.
У 2013 році освоєно випуск плоскошліфувального верстата високої
точності мод. ЛТ6-201. Верстат забезпечує точність зразків в
подовжньому, поперечному і діагональному перетинах (площинність) не
більше 0,002 мм.
Система контролю якості продукції на заводі встановлює суворий порядок
приймання продукції від виконавців, що передбачає контроль якості на
всіх ланках і на всіх етапах виробництва. Основним завданням контролю
стало не фіксація наявності і вилучення браку, а запобігання йому.
Відділ технічного контролю бере участь в складанні технічних умов,
розробці методів і програм випробувань для новостворених конструкцій.
Утримується постійний зв'язок з експлуатаційниками наших верстатів.
У цехах кожна людина прекрасно усвідомлює свою роль у спільній справі
і ефективно працює на результат. В колективі є все: і патріотизм, і
любов до рідного підприємства, і моральні цінності і виробнича етика,
і повна самовіддача.
Для виконання завдань з виготовлення складного, високоточного
обладнання з дуже високим рівнем автоматизації, застосуванням різних
систем з ЧПУ і імпортних комплектуючих необхідно мати
високопрофесійних фахівців за різними професіями. Тож на даний час є
гостра потреба в технічних спеціалістах: інженер-конструктор,
інженер-технолог, виробничий майстер, яка виникла після 2000 року,
коли багато кваліфікованих кадрів пішли на пенсію.
Виконання технічних заходів і співпрацю з АТ «МОТОР СІЧ» дозволяє
сподіватися на подальшу завантаження заводу замовленнями, як на
виготовлення нових верстатів, так і виконання капітального ремонту з
модернізацією металорізального обладнання.
Від імені ветеранів я хочу висловити велику подяку всім працівникам
заводу, колегам, пенсіонерам за їх внесок в розвиток заводу, за їх
неоціненну працю, як у створенні нових зразків продукції, так і в
модернізації верстатів, які необхідні нашій країні і користуються
великим попитом на закордонних ринках.
P.S. Ось такі спогади ветерана праці, людини, яка все життя працювала
на благо рідної країни, на її високий престиж у світі.
Відходить від справ «стара гвардія» висококваліфікованих спеціалістів,
змінюється епоха. Поволі замислюєшся, а чим ми з вами прославимо свою
країну, що побудуємо?
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
11:16
23 листопада
09:29
23 листопада
06:30
23 листопада
ТОП новини
live comments feed...